fredag, mars 11, 2016

Himmelriket är nära!!

Vi har hållit ett högt tempo idag, med hantverkare i huset, olika ärenden på sta'n och som avslutning en niohålsrunda på seneftermiddagen.

När jag, Samira, skulle hoppa in i duschen sa Björn till mig att han ville överraska mig med en liten supé. Jag beordrades stanna i sovrummet och vårt badrum hela tiden, och fick absolut inte glänta på dörren ens. Hmmm, jag blev förstås väldigt nyfiken och kunde inte för mitt liv begripa vad "hubby dear" skulle anrätta som gjorde att jag prompt måste befinna mig i sovrummet, men var ändå väldigt nöjd med att kunna gå till dukat bord efter min långa, sköna dusch.

Efter ungefär en halvtimme hämtade Björn mig med orden: "Ikväll ska du få supera på något som aldrig förut serverats här i huset, och som förmodligen aldrig mer kommer att serveras här. Kan du gissa?". Jag fattade förstås absolut ingenting, och kunde inte ens få ur mig en begåvad gissning. Björn ledde mig genom ett nästan helt mörklagt hus ut på terrassen, där det uppdukade bordet enbart var upplyst av vackra ljuslyktor. Mitt på bordet stod till min obeskrivliga lycka - EN LJUVLIG BURK MED SVENSK SURSTRÖMMING!!!!! I Sydafrika?!?! Kan ni förstå???

Burken har bott längst ner och längst in i vår vinkyl sedan i mitten av förra veckan (så jag inte skulle upptäcka den), då Björn var på vännerna Gunilla och Jannes charity-golf, som jag dessvärre missade eftersom jag ledde en sedan länge inbokad kåkstadsvandring samma dag. Vid den efterföljande lunchen och auktionen ropade Björn in surströmmingsburken som någon underbar människa helt tossigt släpat hit ner till Sydafrika - trots lufttrycksskillnaden på planet! Försök föreställa er vad som hade hänt om burken hade exploderat i resväskan!! Anyway, vi är båda obeskrivligt lyckliga att denne någon trots allt gav sig på det vansinniga uppdraget att ta hit burken, och att den donerades till välgörenhetsauktionen. Och hela fiskar dessutom (och inga tramsiga, smaklösa filéer, tack och lov), så inköparen är uppenbarligen en konnässör. Dessutom har alla ni goda vänner som såg Björn ropa in burken hörsammat hans uppmaning att inte knysta för mig om hans överraskningsplaner (tack, tack!), så ni kan ju förstå hur helpaff jag blev.

Nu har vi haft en andaktsfull och ljuvlig supé i den ljumma kvällen, där firrarna fick bästa sällskap av Linie Aquavit och alla andra klassiska tillbehör. Jag blev så salig att jag inte ens kom på att ta en fin bild av vårt vackra surströmmingskalasbord innan det bara var kadaver kvar, och vi båda på tok för glada i hatten, så ni får nöja er med en bild jag knyckt från nätet. Surströmming är något av det absolut bästa som både Björn och jag vet, så det blev en underbar överraskningssupé och en helt oförglömlig kväll! MUMS!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar